Morotsbröd

Bakade såna fina mackor här i förrgår.. Meen.. dom smakade lite papprigt.. Vätskan i degen bestod av vatten..
Är det någon som vet om det kan det bero på det? Om det kanske blir bättre med mjölk istället för vtn? Det borde det väll bli?



Morotsbröd

5 dl vatten, men som sagt så blir det nog bättre om man använder mjölk, eller kanske 50/50
50 g jäst
125 g maragrin
2 rivna morötter, jag körde grovt, men det blir nog bättre om man finriver
1 tsk salt
2 msk brödsirap
1 dl pumpafrön
1 dl solroskärnor
5 dl vetemjöl
8 dl dinkelmjöl

♣Jag behövde dock använda mycket mycket mer mjöl än det som stod i receptet, så kör i tills degen är len som en bäbisrumpa!

1. Värm vattnet till 37 grader. Smält smöret. Tänk på att låta smöret svalna, för vid ca 50°C så dör jästen. Lös upp jästen i lite vatten och tillsätt resterande vatten. Tillsätt smöret och resten av ingredienserna.

2. Blanda väl och låt jäsa ca 40 minuter.

3. Knåda degen lätt och dela den i ca 15 lika stora bitar. Rulla små runda bullar och lägg bredvid varandra på en långpanna med bakplåtspapper. Jag fick plats med 12 på en plåt så körde jag de resterande 3 på en egen liten plåt.

4. Låt jäsa 45 minuter.

5. Grädda mitt i ugn, 175 grader i 20 minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback